Temaloop
Dette samskabelsesprojekt tager
udgangspunkt i temaet forskellighed. Vi finder dette tema
meget interessant, da vi hver især har mødt mange forskelligheder gennem livet
og også oplevet negative såvel som positive konsekvenser af dette i praksis. Vi
ønsker at sætte mere fokus på forskelligheder i daginstitutioner – herunder
understrege vigtigheden i at acceptere og omfavne forskelligheder.
Vi skal samskabe med en kønsopdelt børnehave
på Island, hvilket er oplagt at koble til vores tema om forskelligheder. Børnehaven Holmasol har
valgt at kønsopdele børnene, da de ønsker at tillægge henholdsvis
pigerne og drengene egenskaber, som vi i Danmark forbinder med det modsatte
køn. Det er oplagt at arbejde med forskelligheder i denne børnehave og
børnegruppe, da det er vigtigt at blive anerkendt for sit unikke
væsen samt at acceptere hinandens forskelligheder. Anerkendelse har
ifølge Axel Honneth en afgørende betydning for barnets
udvikling af en identitet præget af selvtillid, selvrespekt og
selvværd (Nørgaard, 2005).
Rammeloop
24. februar 2020 klokken
15:00 - Første indspil sendes til Holmasol
Sted: Første indspil optages på VIA Campus
Randers.
Aktører: Thomas, Magnus, Julie, Gabrielle og
Annemette.
Indhold: Vores første indspil
til Holmasol bliver en præsentation af os selv, heriblandt vores
forskelligheder, samt forskellighedsflamingoens univers. Til slut vil vi tilsende
dem en opgave, hvor de starter en aktivitet med pigegruppen og en aktivitet med
drengegruppen. Aktiviteterne bliver udformet på baggrund af børnenes tegninger
af, hvad de godt kan lide at lave – f.eks. fritidsinteresser eller ting de kan
lide at lave i børnehaven.
Feedback på første indspil: Her håber vi at
modtage billedmateriale af de tegnede æstetiske udtryk fra Holmasol.
2. marts 2020 klokken
15:00 - Andet indspil sendes til Holmasol
Sted: Stedet ligger ikke fastlagt, før vi
modtager feedback fra Holmasol på første indspil, samt at vi ikke ved
hvilken aktivitet, vi vil præsentere i videoen. Dog bliver optagelserne
fortaget i og omkring VIA Campus Randers.
Aktører: Thomas, Magnus, Julie, Gabrielle og
Annemette. Derudover vil børnene fra institutionen spille en rolle i form af
deres tegninger.
Indhold: Her kommer en tak for de flotte
tegninger som vi har modtaget fra Holmasol. Efterfølgende kommer
en introduktion til aktiviteterne, hvor vi selv går foran og viser
aktiviteterne i videoen før vi lægger op til at børnene selv skal
prøve dem.
Feedback på andet indspil: Her håber vi at
modtage billede- og videomateriale. Både fra selve aktiviteterne samt nogen
udtalelser fra børnene i børnehøjde.
9. marts 2020 klokken
15:00 - Sidste indspil sendes til Holmasol
Sted: Sidste indspil optages på VIA Campus
Randers.
Aktører: Thomas, Julie, Gabrielle, Magnus og
Annemette samt børnene fra institutionen.
Indhold: Her kommer der en videopræsentation
af aktiviteterne fra institutionen, hvor børnene kan
se hinandens aktiviteter. Derudover kommer der en evaluering med
udtalelser fra børnene og os. Til slut en tak for samskabelse og et
kærligt farvel.
Teknikloop
I vores proces vil vi gøre brug af en
iPad med kamera, som vi vil tage billeder og filme på. Vi vil desuden gøre
brug af en række redigeringsapps – blandt andet Puppet Pals, Book
Creator og iMovie. Efter første indspil forventer vi at få
tilsendt billedmateriale i form af de tegninger, som børnene har
udformet på baggrund af deres yndlingsaktiviteter. Disse vil vi gøre brug
af i vores produktion af andet indspil. Efter andet indspil forventer vi
at modtage videomateriale af børnene, der udfører
aktiviteterne samt en evaluering af aktiviteterne fra et
børneperspektiv.
Æstetisk og
kreativt loop
Den æstetiske og kreative udfoldelse kommer
til udtryk ved, at børnene skal tegne deres yndlingsaktivitet. Ud
fra pigernes tegninger vil vi forsøge at finde sammenhænge og ligheder og
derudfra udarbejde en aktivitet, som drengene skal udføre. Det samme gør
sig gældende for drengenes tegninger, hvor vi vil udarbejde en aktivitet, som
pigerne skal udføre. Kreativ udfoldelse, såsom at tegne er en vigtig
faktor for barnets indlæringsevne og er med til at udvikle fantasi og
forestillingsevne. Samtidig giver det også en fællesskabsfølelse, som kommer
til udtryk, når børn sidder sammen og tegner (Austring &
Sørensen, 2006). Denne æstetiske proces hænger godt sammen
med Holmasols vision om at udvikle børnenes kreativitet.
Kulturloop
I vores samskabelsesprojekt er det
primært børnene, som er i spil i processen. I vores indspil bestræber vi os på
at gå foran i aktiviteten, hvor vi vil guide og vejlede børnene (Gravesen,
2015, s. 293). Derudover har vi et ønske om, at det pædagogiske personale går
ved siden af i aktiviteten og fungere som den kompetente anden i udførelsen af
aktiviteten (Jensen, 2012, s. 152-153). Vi ønsker at styrke bevidstheden
om forskellighed i børnegruppen og på den måde forebygge
stigmatisering. Medierne skal spille en rolle som dokumentationsform og
visuel feedback imellem samskabelsesparterne. På den måde bliver medierne
inddraget i praksis uden at børnene direkte bruger dem.
Litteraturliste
-
Austring, B. D., & Sørensen, M.
(2006). Æstetik og læring. Hans Retizel.
-
Gravesen, D. T. (Red.). (2015). Pædagogik: introduktion til pædagogens
grundfaglighed. Hans Reitzel.
-
Jensen, J (Red.). (2012). Motorik og bevægelse i børns liv (s.152-154) ViaSystime.
-
Nørgaard, B. (2005). Axel Honneth og
en teori om anerkendelse. http://socialpaedagogik.dk/assets/britta-nørgaard---axel-honneth-og-en-teori-om-anerkendelse---tfs-2005.pdf.
Ingen kommentarer:
Send en kommentar