Loop modellen






Temaloop  
Dette samskabelsesprojekt tager udgangspunkt i temaet forskellighed. Vi finder dette tema meget interessant, da vi hver især har mødt mange forskelligheder gennem livet og også oplevet negative såvel som positive konsekvenser af dette i praksis. Vi ønsker at sætte mere fokus på forskelligheder i daginstitutioner – herunder understrege vigtigheden i at acceptere og omfavne forskelligheder. 
Vi skal samskabe med en kønsopdelt børnehave på Island, hvilket er oplagt at koble til vores tema om forskelligheder. Børnehaven Holmasol har valgt at kønsopdele børnene, da de ønsker at tillægge henholdsvis pigerne og drengene egenskaber, som vi i Danmark forbinder med det modsatte køn. Det er oplagt at arbejde med forskelligheder i denne børnehave og børnegruppe, da det er vigtigt at blive anerkendt for sit unikke væsen samt at acceptere hinandens forskelligheder. Anerkendelse har ifølge Axel Honneth en afgørende betydning for barnets udvikling af en identitet præget af selvtillid, selvrespekt og selvværd (Nørgaard, 2005). 


Rammeloop 
24. februar 2020 klokken 15:00 - Første indspil sendes til Holmasol
Sted: Første indspil optages på VIA Campus Randers.   
Aktører: Thomas, Magnus, Julie, Gabrielle og Annemette.
Indhold: Vores første indspil til Holmasol bliver en præsentation af os selv, heriblandt vores forskelligheder, samt forskellighedsflamingoens univers. Til slut vil vi tilsende dem en opgave, hvor de starter en aktivitet med pigegruppen og en aktivitet med drengegruppen. Aktiviteterne bliver udformet på baggrund af børnenes tegninger af, hvad de godt kan lide at lave – f.eks. fritidsinteresser eller ting de kan lide at lave i børnehaven.
  
Feedback på første indspil: Her håber vi at modtage billedmateriale af de tegnede æstetiske udtryk fra Holmasol.  
  
2. marts 2020 klokken 15:00 - Andet indspil sendes til Holmasol
Sted: Stedet ligger ikke fastlagt, før vi modtager feedback fra Holmasol på første indspil, samt at vi ikke ved hvilken aktivitet, vi vil præsentere i videoen. Dog bliver optagelserne fortaget i og omkring VIA Campus Randers.  
Aktører: Thomas, Magnus, Julie, Gabrielle og Annemette. Derudover vil børnene fra institutionen spille en rolle i form af deres tegninger.  
Indhold: Her kommer en tak for de flotte tegninger som vi har modtaget fra Holmasol. Efterfølgende kommer en introduktion til aktiviteterne, hvor vi selv går foran og viser aktiviteterne i videoen før vi lægger op til at børnene selv skal prøve dem.  
  
Feedback på andet indspil: Her håber vi at modtage billede- og videomateriale. Både fra selve aktiviteterne samt nogen udtalelser fra børnene i børnehøjde.  
  
9. marts 2020 klokken 15:00 - Sidste indspil sendes til Holmasol
Sted: Sidste indspil optages på VIA Campus Randers.
Aktører: Thomas, Julie, Gabrielle, Magnus og Annemette samt børnene fra institutionen.
Indhold: Her kommer der en videopræsentation af aktiviteterne fra institutionen, hvor børnene kan se hinandens aktiviteter. Derudover kommer der en evaluering med udtalelser fra børnene og os. Til slut en tak for samskabelse og et kærligt farvel.


Teknikloop  
I vores proces vil vi gøre brug af en iPad med kamera, som vi vil tage billeder og filme på. Vi vil desuden gøre brug af en række redigeringsapps – blandt andet Puppet Pals, Book Creator og iMovie. Efter første indspil forventer vi at få tilsendt billedmateriale i form af de tegninger, som børnene har udformet på baggrund af deres yndlingsaktiviteter. Disse vil vi gøre brug af i vores produktion af andet indspil. Efter andet indspil forventer vi at modtage videomateriale af børnene, der udfører aktiviteterne samt en evaluering af aktiviteterne fra et børneperspektiv.   


Æstetisk og kreativt loop 
Den æstetiske og kreative udfoldelse kommer til udtryk ved, at børnene skal tegne deres yndlingsaktivitet. Ud fra pigernes tegninger vil vi forsøge at finde sammenhænge og ligheder og derudfra udarbejde en aktivitet, som drengene skal udføre. Det samme gør sig gældende for drengenes tegninger, hvor vi vil udarbejde en aktivitet, som pigerne skal udføre. Kreativ udfoldelse, såsom at tegne er en vigtig faktor for barnets indlæringsevne og er med til at udvikle fantasi og forestillingsevne. Samtidig giver det også en fællesskabsfølelse, som kommer til udtryk, når børn sidder sammen og tegner (Austring & Sørensen, 2006). Denne æstetiske proces hænger godt sammen med Holmasols vision om at udvikle børnenes kreativitet. 


Kulturloop 
I vores samskabelsesprojekt er det primært børnene, som er i spil i processen. I vores indspil bestræber vi os på at gå foran i aktiviteten, hvor vi vil guide og vejlede børnene (Gravesen, 2015, s. 293). Derudover har vi et ønske om, at det pædagogiske personale går ved siden af i aktiviteten og fungere som den kompetente anden i udførelsen af aktiviteten (Jensen, 2012, s. 152-153). Vi ønsker at styrke bevidstheden om forskellighed i børnegruppen og på den måde forebygge stigmatisering. Medierne skal spille en rolle som dokumentationsform og visuel feedback imellem samskabelsesparterne. På den måde bliver medierne inddraget i praksis uden at børnene direkte bruger dem.


Litteraturliste 
-        Austring, B. D., & Sørensen, M. (2006). Æstetik og læring. Hans Retizel.
-        Gravesen, D. T. (Red.). (2015). Pædagogik: introduktion til pædagogens grundfaglighed. Hans Reitzel. 
-        Jensen, J (Red.). (2012). Motorik og bevægelse i børns liv (s.152-154) ViaSystime.
-        Nørgaard, B. (2005). Axel Honneth og en teori om anerkendelse.  http://socialpaedagogik.dk/assets/britta-nørgaard---axel-honneth-og-en-teori-om-anerkendelse---tfs-2005.pdf. 

Ingen kommentarer:

Send en kommentar